torsdag 5 november 2009

Läget.

Våra sängar kom förra torsdagen, det var lite ovant att sova i sängarna de första nätterna. Den är så mycket hårdare än vår gamla "hängmatta". Men nu funkar de bra. Det är väl lite pensionärsvarning på oss när vi sitter där med sängändan upphissad, men det bjuder vi på.
Varför vänta tills man är pensionär med att skaffa sina drömsängar.

Efter förra veckans intensiva kontakt med vårdcentralen så är de nu lite lugnare.
På torsdagen var jag på livsstilsmottagningen. Jag fick svara på en del frågor, vi pratade lite om hur jag mådde mm. Jag fick ta blodtryck, puls, väga mig, cykla på motionscykel med pulsmätare och de mätte mina knän och handleder. Det gick bara. Inga dåliga värden förutom på vågen.

När det gäller att försöka förändra sina rutiner och vanor så gäller det att göra det långsamt och med små steg. Jag skulle förmodligen må bättre om jag försökte gå ner ca 0,5 -1 kg i månaden. Suck, det skulle innebära 2-4 år för att nå min målvikt. Å andra sidan skulle jag förmodligen klara av att hålla mig vid den vikten sedan. Men jag vill ju gå ner lite mera, just nu. Kommer ju inte i mina kläder.
Men jag förstår ju vad hon säger.
Som hon sa så kan en macka mindre varje morgon ge resultat. Det är ca 12 limpor på ett år. Man får inte ringakta de små sakerna.
Jag ska försöka att komma ut ca 15 minuter på lunchen, behöver inte bli svettig utan det är framför allt för ljusets skull jag ska komma ut, och för att kunna släppa den stressiga miljön.
Låter överkomligt.
Sedan behöver jag lära mig att ta mig tid till motion. Det behöver inte vara mycket i början, utan det är viktigare att jag lägger mig till med vanan. Så 5-15 minuter på min X-trainer varje dag varje dag räcker till en början, när det känns som om jag fått koll på detta så kan jag öka lite i taget. För även om det låter lite så är det bättre att röra på sig lite varje dag och inte sätta ribban för högt. Jag ville helst gå 30 min varje dag, men redan nu känner jag att det känns betungande och då blir det inte av. 15 min känns enklare. En viktig del i det hela är ju att jag ska klara av det och inte gå ut för starkt och sedan inte klara det, då blir det så negativt.

Jag har haft svårt att a mig ut på lunchen, det är inte så att jag inte hinner, men det blir inte av, svår vana att bryta med andra ord.
15 minuter på X-trainern har jag lyckats bättre med, kanske inte varje dag men nästan.

Ett annat bra råd jag fick var att unna sig ibland. Ingen nyhet men det gäller att ha en strategi.
En strategi skulle kunna vara att man får köpa 5 godisar på lördagen, då måste man välja de man helst vill ha. Likadant om man kommer bort och det bjuds, ta 5, lägg på en servett framför dig. Dessa är dina och resten av skålen låter man bli. Låter bra men är inte så lätt som det låter, för mig. Hur ska jag resonera kring allt godis jag äter på veckan. Jag kan ju inte hålla mig till att äta godis en dag i veckan bara så där. Kanske köra samma grej, 5 godisar, inte en påse. Hm. Just nu är jag pank så det blir inget godis alls.. Får se hur jag överlever det.

Får väl sätta ut lite saker på tradera och blocket och se om jag kan få in lite extra pengar. Men bara att ta kort på prylarna tar emot, jag är inte så haj på att flytta bilderna till datorn osv.

Nu kom jag från ämnet.
På fredagen träffade jag samma läkare som för några veckor sedan. Hon ville ju att jag skulle börja med medicin igen. Själv tycker jag inte att jag mår alls lika dåligt som jag gjorde för ett år sedan. Men jag har ändå tänkt över det hela och i fredags hade jag tid hos henne igen. Det är en väldigt bra läkare tycker jag. Hon skrev ut tabletterna, rekommenderade mig att börja med en halv tablett om dagen första veckan för att sedan öka upp till en tablett. Efter 2-3 veckor ska jag ringa henne för att hon vill hålla koll på hur jag mår av tabletterna.
Den läkare som skev ut tabletter åt mig förra året gav inga sådan tips, jag mådde ju skit ett tag när jag började på de tabletterna. Så denna gång känns det bättre. Har börjat med en halv tablett men känner inte av dem något ännu. Men det kan ta några veckor innan man gör det.

Ja det var det.

Inga kommentarer: