måndag 6 augusti 2012

Sista veckan

Inleder min sista semestervecka idag, har lyckats hålla jobbet borta från tankarna ganska ok under sommaren. Har nog bestämt mig för att söka en annan tjänst efter jul en slöjdtjänst på en skola i samhället där jag bor. Känner att personen som har haft tjänsten tidigare har gjort ett väldigt bra jobb så det finns en helt del tvivel hos mig att jag skulle göra ett lika bra jobb som henne men söka ska jag. I dagsläget är jag inte behörig eftersom jag inte fått ut alla mina sista poäng från LiU så jag får väl ligga på det lite.
Saken är den att detta förmodligen kommer att bli mitt sista försök som lärare. Funkar det inte bättre än det gör nu så säger jag upp mig för att göra något annat. Jag kan inte fortsätta att leva för mina lov. Tiden mellan loven måste ju funka också.

Beslutet att sluta har gett mig lite sinnesro antar jag, för när jag gick på semester fanns samma tunga känslor som jag upplevde i augusti förra året då jag blev sjukskriven, så tunga känslor har jag för mitt jobb.

Vi får se hur det blir.

Vikt och träning då?
Jag kan fortfarande gå och nalla i skåpen och även om det inte alls är i samma stil som för ett år sedan så är det ändå ett sjukt beteende och kan lätt spåra ur. SÅ på något hemskt vis så kommer det bli skönt med rutiner igen. Men jag måste ju lära mig att hantera ledighet och ha egna rutiner så att jag klarar semester mm.

Träningen...jag går mina promenader men inget händer på vågen. Kan det vara att kroppen vant sig vid att få sin morgonpromenad och jag tränat upp en viss kondition under de här veckorna så att det nu krävs annan rörelse? Så idag blev det promenad och intervall. Har ingen aning om hur lång tid det tog eller hur många steg jag tog men det kändes i kroppen efteråt. Jag fick en hyfsad sväng kanske ca 4-5 km mot vanliga mornar då jag går 6½ km. Efter det så tog jag en runda i spåret på ca 2½ km. Jag testade samma intervaller som jag gjorde i våras springa 2 stolpar, gå 2, springa 2 gå 2 och göra så hela varvet. Jag var riktigt svettig när jag kom hem och det roliga var att jag kände att jag hade mer kraft under de delar när jag sprang nu än jag hade i våras så lite kondis har det nog gett att gå minst 1 timma varje morgon i snart 4 veckor.

Så nu ska jag testa det någon mer gång under veckan och så ska jag se om jag kan ta promenad med stavar under någon promenad denna veckan. Sedan får jag väl bita i det sura äpplet och testa lite armhävningar och situps. Se om det gör någon skillnad. För jag älskar ju mina promenader.

Det är lika bra att försöka komma igång för nu märker jag ju att kroppen inte vill släppa ifrån sig sina kilon på samma sätt som tidigare, och det känns ju strålande när man bara kommit halvvägs. Får fråga min nya handledare på Mando på onsdag när jag kommer till Alingsås. Han är dietist och tillika muskelbyggare om jag inte tar fel på kroppshyddan hans. Kanske kan jag få mer träningstips då.

Det värsta är att jag har på känn att vågen i Alingsås kommer att visa på + på onsdag och då vet jag att jag kommer att bli hysterisk. Låter ju som ett trevlig första möte med min nya handledare, snacka om lågvattenmärke... hehe.

Jag har ju aldrig tränat och har ingen erfarenhet eller kunskap kring allt detta, visst kan jag  googla men det är svårt att hitta bra information. Det finns många teorier och det gäller att solla.

Tanken jag har haft när jag gått mina promenader är ändå att när jag blir smalare och skinnet kanske börjar bli lite väl hängigt så får jag väl börja styrketräna lite så att jag jag kan sträcka huden lite med muskler. Vet inte om det funkar så men det borde kunna hjälpa lite framförallt på armarna och kanske ryggen. Mage lår och bröst är väl inte så mycket att göra åt. Ännu har viktnedgången dock gått relativt långsamt och jämt. Ca 6 hg i veckan varje vecka sedan årsskiftet fram tills nu då vill säga. Så ännu har jag inte så  mycket tillo häng och huden har hängt med hyfsat, men jag är inte klar. Hoppas jag.

Nu förväntas jag snart laga middag och jag har ingen aning om vad jag ska göra så det får nog bli äggmacka hos familjen i dag.

Inga kommentarer: