fredag 6 februari 2009

Nu har jag bestämt mig.

I dag har jag skickat in min ansökan till CSN.
Det har suttit långt inne, men eftersom hösten och julen varit som den varit har jag nu bestämt mig.
Jag arbetar 45% på en skola 30% på en annan skola och pluggar 50% på halvfart.
I våras gjorde jag samma sak plus att jag skrev ett examensarbete utöver mina redan pågående studier, och så gick jag ju på min soppdiet. Det var för mycket inser jag nu. Då hade jag bara sommarlovet i sikte. Bara jag klarade det till sommarlovet så skulle allt ordna sig.
När sommarlovet var slut fanns det inte några krafter kvar, jag ville inte börja jobba. Inte bara så där lagom som man kan känna efter semestern. Jag ville verkligen inte jobba.
Men jag har slitit på berg- och dalbanan har mest varit dalar för mig och innan jul fick jag nog och sökte hjälp.
Nu börjar mina känslor komma tillbaka, jag börjar kunna tänka lite igen. Det har varit 6-7 veckor som jag varit avtrubbad och mått förhållandevis dåligt.
SÅ nu kände jag att det var läge att sätta mina planer i verket.
Om CSN godkänner min ansökan så kommer jag från och med vecka 10 att ta tjänstledigt från min ena skola. Jag kommer då att jobba 45% och plugga50%. Jag tror att det blir bra. Det räcker nog så för en stund. Min kurs på universitetet är ju klar i juni så det blir bara halva terminen jag tar studielån.

Det känns så skönt att jag tagit det beslutet. Hoppas att det går igenom. Har fått 95% grönt från min rektor.
Nu gäller det bara att ta till vara på tiden på bästa sätt, hoppas jag klarar det. Jag har ju inte världens bästa självdisciplin. Men om jag ska kunna jobba vidare som textillärare så måste jag försöka få ordning på min struktur och planering.

I går gjorde jag något som jag känner mig barnsligt stolt över.
Har ju inte gjort så mycket här hemma det sista. Mest sovit och vilat.
SÅ i går hade jag bestämt, jag ska göra en lista över saker som behöver göras. Men inte på allt som behöver göras. Jag skrev ner 4 enkla saker som jag tyckte att jag skulle hinna med.
Innan jag satte mig i sängen för att zappa på TV skulle jag ha gjort mina saker. Så jag satte igång och fixade allt utom en sak. Som jag gjort i dag i stället. Enkelt, kanske banalt men stort för mig. Om det hänger i? Ja det får vi se men jag klarade det en dag. Nu ska jag snart göra en liknande lista för dagen. Fast jag har redan fixat en av punkterna.....tvättar för fösta gången på länge. Det börjar ta på vårt tvättberg. Jippi!

3 kommentarer:

Sara sa...

Jättebra att du har tagit det beslutet! Det är inte lätt när man ställer höga krav på sig själv. Klart man ska fixa familjen, jobbet och studier men vi är bara människor.

Jag är så stolt över att få höra att du börjar komma tillbaka!

Lena sa...

Jag håller med Sara, jag är också jättestolt över dig. Det är så glädjande att se lite livslust titta fram, och beslutet du tog var stort. Bra att du bestämde dig för att ta tjänstledigt från ena skolan, skulle du försökt plugga och ha båda jobben hade det nog gått åt skogen :) Listor är bra, de är konstruktiva, och det är kul att kryssa över det man redan gjort. Jättekram!

BantarUlle sa...

Ja, jag är nöjd med mitt val. Hoppas det går igenom bara.
Har ju jobbat 70-75% och pluggat 50% i ett och ett halvt år nu så det kommer nog att göra skillnad att få gå ner i tid lite.