söndag 15 februari 2009

Slut på lovet

Det är söndag kväll och sista lediga dagen på lovet går mot sitt slut.
Trist.
Men jag ska inte klaga, ska bara jobba i en vecka för att sedan ha en veckas föräldraledigt i fjällen.
Fick besked från CSN i veckan att de godkänner min ansökan om studielån och bidrag. Har meddelat min rektor beslutet och det visade sig vara lite svårare att fixa en ersättare än vi först trott. Men det är ju egentligen inte mitt bekymmer. Men jag bryr mig eftersom det är jag som förhoppningsvis ska ta hand om eleverna till hösten igen.

Så från och med 1 mars är jag tjänstledig 30% och arbetar 45% och bara på en skola.
Det ska bli skönt. Jag känner mig nöjd med mitt beslut och hoppas fortfarande att jag ska kunna ta tillvara på tiden på bästa sätt.

Jag har mått riktigt bra sista veckan. Börjar allt mer känna igen mig själv och mina egna tankar. Det känns skönt och lite oroväckande, mina gamla tankar börjar göra sig påminda. Men för stunden känner jag att jag kan ta det bättre än tidigare.
Mina samtal med min "stödperson" på VC är också bra. Får lite andra infallsvinklar på mina tankar. Hon ger mig andra sätt att tänka på. Låter konstigt kanske. Men jag menar att om jag nämner hur jag känner för något eller någon så kommer hon med förslag på hur det skulle kunna vara, inte bara hur jag ser på det och upplever det. Ofta frågar hon, -skulle det kunna vara så här också? Och då funderar jag utifrån det, och i bland ger det mig andra persepktiv på saker. Och det känns bra. Har ju sett allt så mörkt under en längre tid. Så samtalen värderar jag högt.

Så jag mår på det hela mycket bättre. Jag har ju perioden som ligger bakom att jämföra med och då kan jag säga att jag mår bra. För fy vad dåligt jag mådde för några veckor sedan. Det var inte roligt.
I dag har jag huvudvärk och det är säkert för att jag spänner mig inför morgondagens arbete. Det brukar jag ju göra. Lite oroväckande att huvudvärken hängt i hela dagen men jag tror ändå att det kommer att försvinna.

Ska strax ta ett bad med mannen, det brukar vi göra på söndagskvällarna, det är så gott att kunna sitta ner och prata. Kan ju inte gärna prata i telefon med andra när man badar och datorn gör sig inte heller så bra i badet. Det är vår lilla oas och ger oss möjlighet att ventilera tankar och funderingar i lugn och ro.

Ska försöka skriva en lista över vad som behöver göras innan vi reser på söndag. Måste tvätta en del och börja packa sådant som går att packa i förväg. Dessutom ska jag laga två middag att ta med. Vi är ju flera familjer så vi lagar två middagar var för att bara värma i stugan.
På lördag ska jag träffa mina gamla vänner från högskoletiden, det ska bli roligt. Så det händer lite i veckan som kommer.

2 kommentarer:

Lena sa...

Å vad glad jag blir när du skriver att du mår bättre!! Det verkar vara en bra stödperson du har fått tag på. Det är alltid bra att se saker ur ett annat perspektiv. Det jobbiga med att gå till en ny person tycker jag är att man alltid får dra hela sin story från början. För man har ju inte hamnat där man är idag av bara en orsak, det är så många faktorer som spelar in. Hoppas att veckan blir bra för dig och att din huvudvärk försvinner. Ha det så himla gott i fjällen också, och bryt inga ben!! Kramar

Sara sa...

Vad skönt med semester! Passa på och njut, det har du förtjänat!
Vad skönt att du börjar hitta tillbaka du låter mer harmonisk när du skriver!
Sköt om dig
Kram