fredag 2 mars 2012

Funderingar

I morse i bilen satt jag och funderade på livet.
Jag tänkte att detta måste jag skriva i min blogg.
Nu är klockan snart 15 och jag har nästan glömt av vad det var jag tänkte på. Hur är det med hjärnan egentligen?
Och det var även hjärnan som var inblandad i morgonens tankar. Hehe, det klart den var.. men jag syftar på något annat.

När jag var på samtal senast så kom vi in på självbild. Jag vet ju att både självbild och självförtroende är stor bristvara hos mig.
Något som jag reflekterat över det sista är något som oroar mig en del.

Häng i nu för nu blir det snurrigt.

Jag vet att jag är tjock.
Men när jag jobbar eller går på stan så tänker jag inte hela tiden på hur tjock jag är. Det är främst när jag ser mig själv i en spegel som jag nockas av hur tjock jag är. Hur illa kläderna sitter, hur stor rumpa, mage, lår eller byst jag har osv. Som om jag på något vis har en annan bild av mig själv i mitt huvud. En bild av en mer normalviktigt person.

Detta gör mig otroligt frustrerad. Hur kan det vara så?
Jag vet ju vilken storlek jag drar i kläder, jag vet vad vågen pekar på, jag vet att jag är tung och stor. Så hur kan jag ha en annan bild i mitt huvud?

Sedan jag blev sjuk för två veckor sedan har jag inte fått ordning på någonting. Jag kommer inte ut på mina promenader, jag äter inte som jag ska, har börjat fuska med godsaker, har svårt för varm mat osv. Jag borde ju inte ha några problem med att få ordning på det igen, för det gav ju positiva resultat på både våg och måttband.
Jag ger ju plötsligt efter för mina gamla vanor igen.
Utsätter mig för situationer då jag blir frestad att äta sådan jag inte ska, landar i soffan och saknar förmåga att ta mig upp ur den och ge mig ut på promenad.

Hur kan man göra så här mot sig själv? Det strider ju mot allt sunt förnuft över huvud taget.

Men nu får det vara för idag.
Dags att ta helg.
En helg som jag inte helt ser fram emot.
MÅSTE städa och tvätta.
Borde köpa kläder och skor till barnen.
Ska på a40-års fest, vet inte vad jag ska ta på mig och hur det påverkar mitt matschema.
Ska på dotterns simtävling och måste gå upp klockan 6 för att fixa fika och hinna äta frukost innan vi måste i väg.
I kväll kommer dotterns kompis för att sova över.....
Sedan har vi:
Bära pellets, tvätta bilarna, tvätta fönster, måla taket, laga mat osv osv osv.
Jag äger inte förmågan "söndra och härska", så jag blir bara stressad och får då inget gjort...

Nu får det vara slutgnällt för idag. Bloggen blir ju en slasktratt!

1 kommentar:

Lena sa...

Om jag inte har tajta kläder på mig (= obehagligt) så tänker jag aldrig på hur fet jag är förrän jag går förbi en spegel. Då blir jag väldigt lessen. Känner igen det du skriver! Kram