måndag 23 mars 2009

Grrr, Morr och jippi?

Suck!
vilken skit dag!
I går gav jag mig i väg för att kika på en vävstol.
Jag bestämde mig för att köpa den men kunde inte ta med den hem eftersom den var för stor för att få plats i bilen.
Fick i dag låna min pappas släpkärra för att hämta vävstolen.
Det gick fint, jag fick på kärran och åkte mot jobbet. Funderade hela vägen dit var jag skulle kunna parkera. Jag är inte så haj på att backa med kärra. Hittade en gräsplätt bredvid parkeringen. Den blev väl bra....Men det visade sig att det var en fel chansning. Det var inte gräs, det var lera.
Så slurp sa det sen satt jag fast med bil och kärra i gegga. Kunde inte komma loss. Rolig start på dagen.
Att lillebror sedan fick vara hemma idag igen för tredje omgången halsfluss gjorde inte starten på dagen bättre.
Jaja, jag fick hjälp att komma loss och hann precis in till lektionen. Så det ordnade sig.
Jag har stuckit mig på varannan nål jag tagit i idag och det kan ju kännas tufft vilken dag som helst.
När sedan sekreteraren kom med en gammal faktura och frågade om jag fått de varorna fattade jag ingen ting. De hade jag ju beställt i november, det klart jag fått dem.
Men då hade scanningsföretaget som kommunen anlitat för att scanna alla fakturor slarvat bort min faktura, och först nu hade de fått en påminnelse, bett företaget att skicka ut en ny faktura.
MEN VAD I!!!!!!
Så här är det.
Jag har en budget på 18000 på ett läsår för att köpa material till min slöjdverksamhet i skolan. Så långt är allting helt OK.
Mot slutet av året försker jag att använda de sista slantarna efter som inga pengar kan sparas till följande år. Så principen är ungefär. köp innan pengarna brinner inne.
Så gjorde jag i slutet av 2008 också. Beställde för de sista 4000 kronorna.
Detta gjorde jag i november för att jag säkert skulle få fakturan på 2008 års budget och inte på 2009.
Nu hittar det en gammal faktura på 4000 kronor som plötsligt ska gå på årets budget, allts å brann 4000 inne 2008 för att belasta min budget i år. Att de redan tagit 3000 kronor för att kommunen måste spara gör ju inte saken bättre. Det är ju för all sin dar slutet av mars...... Kunde de inte kollat upp detta lite tidigare, då hade jag ju priorierat helt annorlunda.
Som en lite gullig gräddklick på moset fick att höra från en småsur sekrterare att vi hade ju faktiskt köp stopp i hela kommunen så hur kunde jag gjort beställningen i det läget.
????????
Köp stopp???
Det har ingen berättat för mig.
Hon tyckte jag var jätte löjlig som skylldepå det. Men det var ju sant.
Frågade min kollega och han visste inte heller om detta.
Nog för att jag bara jobbar 2 dagar i veckan på denna skola men jag arbetade ju hela hösten på ytterligare en skola och jag har inte hört det någon stans.
SÅÅÅÅÅÅ sur jag blev.
Alltså har 3000+4000 redan försvunnit från mina 18000. Det är 11 000 kvar. Jag köpte ett välbehövligt dataprogram för 3000 långt innan jag visste att jag tydligen skulle bli av med 4000 utöver de första 3000. Då är vi nere på 8000 kronor. PÅ ett år.
Att jag sedan ska ha pengar kvar vid årets slut är också ett krav. Men hallååååååååååå! tror de att eleverna ska väva sitt eget tyg att sy kläderna i slöjden eller?
Just nu funderar jag allvarligt på att köpa upp för alla pengarna redan nu, för resten av året. Vem vet när nästa köpstopp slår till om vi redanhar fått neddragningar...
SUCK!
Nu måste jag ta hand om en kissig son. Han har kissat på sig nästan varje natt i en vecka ibland två gånger per natt.
Nu har jag snart inte några rena lakan torra. Denna gången blev hela madrassen våt, suck, vilken underbar dag.
GE MIG GOOOOOOODIS!!!!!

1 kommentar:

Lena sa...

Byråkrati... skitjobbigt. På mitt jobb arbetar de emot oss också, fast på annat sätt. Visst är det jobbigt när man bara är en liten anställd och reglerna helt plötsligt ändras utan att man vet om det, eller varför? Hoppas det ordnar upp sig för dig snart.
Kram