fredag 27 mars 2009

Hemma igen.

Jaha, då var man hemma igen.
Pust och stön, jag har ont.
Skulle vara på sjukhuset klockan 07.10 på torsdags morgonen. Fick ta bussen dit, 05.45. Så tidigt.
Men det gick fint.
Fick byta om, träffa narkosläkare och kirurg, fick tabletter och höll modet uppe.
Sedan blev det dags för operationsalen. Nybyggd och jätte fräsch, om nu en operationssal kan vara det.
Men så upplevde jag det. Operationsbritsen var uppvärmd och behaglig. Jag började känna av nervositeten först där på bordet. Blev stucken i amen och och fick något för att lugna. Jisses vad snurrig jag blev, men inte länge sedan kom narkosen och jag somnade som ett barn.
Operationen skulle inte ta så lång tid, jag vaknade upp på uppvaket lite senare. Vad klockan var? ingen aning. fick ju inte ha klockan på mig och inte glasögon heller, så jag har ingen aning om när jag sövdes eller när jag vakande. Kom upp på avdelningen klockan 4 ungefär.
Fick dropp men så erbjöds jag en macka. Åh gud så god den var. Men glädjen blev kortvarig, den tog samma väg upp igen. Suck.
Det var svårt att sova, dels för att jag hade lite ont, och inte hittade någon bra sovställning, att jag sedan sovit större delen av dagen bidrog säkert också. Jag sov korta stunder under natten. löste korsord vid halv fyra i morse och somnade sedan igen.
Läkarna kom ronden, jag blir sjukskriven i 10 dagar och ska ta det lite lugnt.
Operationen hade tagit 155 minuter, betydligt längre än de förväntat sig. Gallblåsan var kroniskt inflammerad, full av stenar och dessutom varit så de hade svårt att få loss den. Glad att jag sov.
Nu är jag hemma igen och hoppas att jag får lite mindre ont för var dag som går.
Det är inte roligt.
Men jag har fått behålla min mat.
Det kostar på att kosta, nysa, rapa och hicka, ujuj vad ont det gör. Har hållt mig vaken större delen av dagen och gått från sjukhuset till parkeringen så jag hoppas att natten kommer att gå lite snabbare än den som var, ska ladda med smärtstillande innan jag kojar.
Ha det så gott alla vänner.

3 kommentarer:

Lena sa...

Oj, hade missat att du skulle operereras. Ligger en vecka efter i bloggläsandet. Hoppas du mår bättre nu! Att ha ont är aldrig kul. Skickar massa krya-på-dig-kramar!!

Lena sa...

Du har en award att hämta på min blogg! Kram

Anonym sa...

Hoppas att du mår bättre efter operationen, du är jättestark som fortsätter att kämpa och tror det var ett bra beslut med ditt jobb/plugg-upplägg. Ta hand om dig och du har en award att hämta på min blogg! Kram