söndag 26 juli 2009

Jaha

Jag har tagit det relativt lugnt några dagar.
Efter vårt äventyr i trädgården tyckte jag att det kunde vara skönt med lite rast. Det ösregnade när vi skulle ta allt ris till tippen. Jag var våt, lerig, jackan full av kåda och skorna fulla med barr när vi kom hem. Det var så skönt att få ta en dusch och sätta sig inne efter det.

Jag har letat uppslag till olika saker som man skulle kunna använda som idéer och inspiration till projekt för eleverna till hösten. Har hittat några, men jag måste ju själv testa och bearbeta dem innan jag kan presentera dem. Ujuj. Måste ju göra andra kompletteringar till min utbildning innan jag kan ta tag i det. I dag vore en bra dag att börja. Meeeeeeen......jag får inte ändan ur vagnen.

I går kom min goda vän sedan USA tiden förbi. Har inte setts på säkert 13 år. Det var ett kort men kärt besök. Nu hoppas jag kunna hälsa på henne någon gång i höst. Hon bort lite längre uppåt landet så det blir en spännande resa. Sist flög jag dit och åkte lastbil hem. Skillnad på restid!! Men också en enorm skillnad på priset.

Jag har plötsligt ett stort behov av att få vara ifred. Vet inte varför. Kan det bero på att jag försöker trappa ner på min medicin. Tar en halv tablett varje dag i stället för en hel. Vet ju inte hur det påverkar mig. I fredags var planen att vi skulle ta husvagnen till vännerna på Kållandsö, men det var så vått att vi inte kunde ställa vagnen hos dem utan på ett annat ställe. Jag tyckte inte att det lockade. Jag var sur och grinig och när sonen satte min elektriska "huvudkliare" i håret på mig så fick jag panik. Jag lade mig i soffan med en handduk över huvudet och somnade. Ville inte till vännerna. Så mannen och barnen åkte själva, jag fick hela kvällen för mig själv. Tog en promenad och njöt. Så välbehövligt efter en intensiv semester i goda vänners sällskap. Har inte varit ensam långa stunder under Juli.
I går skulle min vän och hennes familj komma för bi på ett besök. Jag behövde plocka i ordning en smula och ställde klockan. Mannen satt vid datorn, vilket inte var ett nöje, han gick igenom vår ekonomi. Men jag behövde hjälp med städningen. Sa till honom flera gånger. Till sist reste han på sig. Bara för att börja packa sin väska inför sin utflykt med grabbarna. Varje sommar åker de ut till en ö för att snacka, sova, tält, bada nakna och "filosofera". Denna helg går under namnet "Filosofhelg". Där stod jag med rövarkulan. Jag var så arg!!!! Svetten rann och jag försökte få i ordning. Morr. Jag var på stridsstigen vill jag lova.
Mannen gnäller ofta på att jag bara dumpar sakerna innanför dörren i vår trånga hall och att barnen gör likadant. Men vad är det för skillnad när han gör det? 4 väskor hade han parkerat lite längre fram i hallen, precis bredvid trappnedgången. Ja ja.

Det blev någorlunda ordning. Vi bjöd på fika och hade en trevlig stund innan de reste vidare.

Resten av dagen blev slapp. Barnen badade i poolen, och jag fixade senare Tacos till kvällsmat.
Senare under dagen kommer mannen hem och då ska han spela tennis med en kompis. Det har blivit mycket tennis i sommar. I bland kan han ta med barnen men det finns inte så mycket för dem att göra där. Får se om han får med sig barnen i kväll. Då får jag ev en liten stund för mig själv.

Barnen har kompisar här. Plötsligt står de bara i dörren och skriker efter handdukar. De har badat och nu fryser de. Men när ska de börja tänka på att ta med sig handdukar ut när de ska bada. Och att hänga upp dem. Det ligger fuktiga gräsiga handdukar lite varstans.

Nåja. Detär väl min stress inför skolstarten som börjar tala. Jag som inte känt mig det minsta nervös fram tills i tisdags. Nu är jag plötsligt jätte orolig och nervös. Sådan är jag. När det inte blir som jag tänkt blir jag hispig.

Inga kommentarer: