onsdag 1 juli 2009

Regn!

Jag satt på trappan och kikade på blixtarna och lyssnade till åskan. Stora enstaka regndroppar föll. Jag njöt. Som svensk ska man inte klaga på värmen, men...... åh så gott med lite regn.
Jag fixade lite mat till barnen och vi kikade på regnet som plötsligt öste ner. Jag började planera för eftermiddagen. Jag har tvättat en massa de sista dagarna, det var extremt välbehövligt. Nu skulle det vara en bra ide att sortera ut alla kläder som var för små eller som främst används på vintern. Dessutom kunde jag flytta ner alla lakan till de numera lediga garderoberna på mitt kontor.

När jag kom ner med första lasten lakan var det en pöl på golvet på mitt kontor. Hm, hade strykjärnet gått sönder? Jag kikade, men såg inga fel på strykjärnet.
När jag skulle hämta en trasa för att torka upp pölen klev jag över tröskel och ut på golvet i min mans kontor. Då bubblade det upp mera vatten när jag trampade på parketten.
Började ana oråd. Gick mot förrådet innan för min mans kontor och mycket riktigt, där flöt det 2-3 cm vatten. Utanför förrådet finns en källartrappa som vi sällan använder. Förrådet är fullt med "allt möjligt", dvs en massa skräp. Brunnen utanför dörren var full med skräp och vattnet som kommit kunde inte rinna ner, så vad som hänt var att vattnet rann över tröskel och in i huset. Så nu vet jag vad jag ska göra i kväll!!!!!
Jag fick kränga på mig stövlarna, ringde pappa (vem annars). han ringde min kusins man som jobbar med slamsugning. Jag flyttade så mycket jag kunde och inväntade sedan "Den stora dammsugaren". Mycket hade hänt i bygden under de sista timmarna, taket på Julavaruhuset hade rasat in och folk stod fast i översvämningar i Skara. Som tur var gick det snabbt att få undan det mesta av vattnet.

Jag har nu röjt undan en massa av mina saker som jag inte anses behövs. En del går till tippen annat till Second hand. Nu är det mannens tur.
Får ta upp golvet i hans rum här nere, vilket innebär att jag måste plocka isär min stora vävstol. För att få in vävstolen på mitt rum måste bäddsoffan ut först.
Plötsligt fanns det hur mycket som helst att göra..... det fanns det innan också, så nu blev det ännu lite mera.

Vi har dock bestämt vad som är rimligt att vi hinner med i dag. Så gillestugan och köket ska vara i ordning när vi går och lägger oss i kväll. Förrådet måste vara torrt på golvet och det mesta som tidigare stod på golvet ska bäras ut till garaget för att sedan skrotas.
Skulle egentligen behöva stanna hemma i morgon för att fixa lite, men planen var att åka till mina föräldrars stuga över dagen. Får kolla vädret så får vi avgöra sedan.

Snacka lokala skurar!!!! Bara en mil härifrån har det inte regnat alls. Inte konstigt att man aldrig kan lite på väderleksrapporter, hur skulle de kunna berätta hur vädret blir när det är så lokalt.

Nåja, det kunde varit mycket värre, det finns de som har vatten i hela källaren och betydligt mer än vad vi fick. Så vitt vi vet är inget viktigt eller dyrbart förstört, möjligen laminatgolvet då, annars betyder det mest att vi måste gå igenom förrådet betydligt tidigare än vad vi annars hade gjort.

Nu har jag annat att göra!!!!
Ha det så gott!

Inga kommentarer: