torsdag 23 juli 2009

Mycket nu!

Ja idag har äventyret i trädgården fortsatt.
Jag fick ju en liten känga av mina föräldrar att vi inte hade någon ordning så det blev till att ta tag i det. De har ju inte helt fel i sina påpekanden även om jag tycker att de skulle kunna ta det lite lugnt.

I går morse som svågern med grävmaskinen och tillsammans med mannen fixade de till garageuppfarten. Jag gick lös på häcken ut mot gatan, den blev jag ganska nöjd med. När denna var klar gick jag över till den stoooora Avenboks häcken. Jag klippte den ena sidan och det mesta på toppen när det började regna. Jag avslutade klippningen för dagen.

I dag fortsatte jag med klippningen och då gjorde jag det!!!! Klippte av sladden, det var ju inte mycket kvar att klippa. Suck. Men jag skruvade isär kontakten och fixade till sladden och det funkade. Så nu har jag klippt färdigt den stora häcken, plus tre buskar. Mitt i kaoset hämtade jag pappas släpkärra för att på något vis kunna forsla bort allt ris i morgon. Frågade om han kunde tänka sig att såga ner den sockertoppsgran som jag velat ta bort länge. Och det gjorde han. Så nu är granen och rhododeneronbusken nedklippta och alla brännässlor också för den delen.
Om pappa får tid så kommer han kanske och hjälper oss att lägga de plattor som jag vill lägga där gran och buske förut fanns.

Mannen klippte gräset en andra gång eftersom vi inte kunde klippa det allt för kort i måndags. Det hade inte gräsklipparen klarat av, det var allt för högt efter 10 dagars semester och mycket regn.

Det var det med tträdgården.

I måndags hade någon från kommunen där jag jobbar ringt. jag fick ringa upp i går förmiddag för att kolla vad det hela rörde sig om. Trodde att de hade kommentarer om att jag inte skickat in ett papper om min anställning till hösten.
Så fel jag hade.

Efter mycket strul med övertalighet i kommunen så blev det innan skolan slutade bestämt att jag skulle jobba 40% som textillärare på den skola där jag jobbat i 2 år. Resterande 60% skulle jobba i vikariepoolen. jag har känt mig lugnt och avslappnad inför skolstarten. Jag har inte oroat mig särskillt. Vilket annars är lite av min specialité!
Hämtade symaskinen från ksolan i måndags för att lära mig det nya dataprogrammet som jag köpte till den i våras.

Nu ville kommunen sätta mig på en annan tjänst. 78% som textillärare på en annan skola.
OJ!
jag blev helt tagen på sängen.
Jag har ju hela tiden velat jobba ca 80-100% som textillärare på en skola och slippa att åka runt till flera. Men det är ett högstadie! Så nervös jag blev.
Jag har nog en lite autistisk ådra för jag gillar inte alltid hastiga förändringar och detta var lite svårt att smälta.

Plötsligt är ju allt som jag tänkt inför hösten inte längre användbart, jag hade städning kvar att göra, som jag tänkte göra de första dagarna innan eleverna börjar. Det måste jag plötsligt ta tag i redan nu under semestern. Jag som tänkt handla slut på mina pengar innan sommarlovet så att jag inte står där med skägget i brevlådan när vi får köpstopp. Tur att jag inte gjorde det. Då hade ju den nya läraren inte kunnat köpa någonting nytt själv.

Tjänsten är tillfällig eftersom den nyvarande läraren har tagit tjänstledigt ett halvår med ev förlängning. men åhhhh jag är så nervös.
Bläddrade lite i min nya H&M katalog i dag och såg en tyff kudde som jag ska försöka att "kopiera" för att ha som ett exempel att visa. Även i min mammas tidning hittade jag ett häftigt mönster på en väska och kudde som man virkade som jag kan tänka mig att det skulle kunna intressera eleverna. Eller?????

Bäst jag slutar skriva för stunden. tankarna flyger och far, jösses vilken röra, klarar jag detta, och hur ska jag kunna sätta betyg, och hurdana är eleverna, är de kaxiga, snälla, duktiga, stökiga. hur ser salen ut och vad har de gjort tidigare. ??????
Bäst jag sover!

1 kommentar:

Lena sa...

Oj, högstadieelever... Avundas dig inte! Lycka till!! Kram