torsdag 16 juni 2011

Torsdag

Ja det har hunnit bli torsdag och i morgon är sista dagen på kurs 1, på söndag klockan 10 börjar del 2.

Vi har klippt och klistrat, teipat, vikt och ritat. Vi har mätt en fasa massa och räknat en hel del.
Men det har varit intressant om dock lite väl mycket på kort tid. I måndags lärde vi oss att måttanpassa en grundmodell på kjol.
I tisdags och onsdags var det grundmönster på liv och ärmar med olika insnitt och former.
I dag började vi med grundmodell byxor. Jösses Petter vad klurigt det kändes. Jag har mätt och räknat som en galning. Efter en massa knåpande frågade jag läraren om hjälp och gissa vad. Jag, som går på grundkurs utan behov av förkunskaper, hittade faktiskt ett fel på pappret!!!

Alla mönster som vi jobbat med har vi ritat först i skala 1:4, det har stundvis varit väldigt pillrigt. Sedan i skala 1:1 på tunt mönsterpapper. Så vi har inte sytt någonting.
Men idag när vi ritat byxor så har vi fått sy, det går inte prova byxor i mönsterpapper. Det finns tre symaskiner och vi är 12 på kursen så alla har inte fått möjlighet att sy idag, utan några får sy i morgon. Jag är en av dem. Men tur var väl det. Jag blev inte klar med mina mönster förrän vid sjutiden i kväll. Det ställer ju till det lite när ens mått liksom blir negativa. Att man går utanför mönstrets ramar. Men det ska bli spännande i morgon att få se om jag mätt och ritat rätt.

Jag har inte klarat husvagnslivet så strålande som jag trott.
I måndags tog jag vägen förbi ICA Focus för att köpa schampo och för att kika, älskar den butiken. Resultatet blev en sallad.
I grå blev det likadant, plus att jag hittade kex i en burk i husvagnen. Jag som trodde jag slängt ut allt som gick att äta.
Men idag har jag tagit mig samman. Om en vecka ska jag åka hem. Jag måste klara en hel vecka på soppor, det vet jag att jag kan. Så nu biter jag ihop!

Jag har ju alltid varit ganska barnslig och det fortsätter jag vara. Tar lite olika vägar hem från kursen varje dag. Man får ju åka i 90 minuter på sin "biljett" så jag åker lite hullerombuller. Det är kul att kika ut från spårvagnens fönster. Konstaterar snabbt att jag gillar Göteborg, ingen nyhet i och för sig! Men konstaterar samtidigt att jag inte skulle kunna bo här. Jag skulle lätt vara ännu mer överviktig om jag bodde här. Inser att jag kunnat äta mat av olika "nationaliteter" varje dag som jag tillbringar här. Spännande.

Har lite planer på att ta mig till Ullared i morgon fredag. Slutar 12, så det finns gott om tid och jag inbillar mig att det är färre människor där en fredag än en lördag. Ska inte ha något speciellt, men behöver nya tights och en ny BH. Frågan är om jag kan hitta någon BH där, men det kan vara värt ett försök.

Fick reda på idag att kusinerna tillsammans med moster skulle till Liseberg på lördag så kanske jag hinner träffa dem en sväng. Sedan ska jag försöka få till en träff med Lena när jag är i trakterna, det är ju inte så ofta vi ses. Kanske en träff med Jenny också, henne har jag inte träffat tidigare, men det är alltid kul med nya kontakter.


En kvinna som brukar vikariera för mig i slöjden har en utställning här i Göteborg på Elit Plaza? Ska se om jag hinner förbi där också någon eftermiddag i nästa vecka.
Brorsan vill ha saker från IKEA, så det ska jag också hinna med innan jag styr kosan hemåt på torsdag om en vecka. Fullt ös med andra ord.

Var trött och frusen i morse när jag vaknade i morse så jag ska nog försöka lägga mig lite tidigare i kväll.

Inga kommentarer: